fredag 8 oktober 2010

Rent objektivt sådär

Hej Kristofer!

Jag hoppas att det var många som såg SVT:s Debatt igår. Jag hoppas ni såg hur Parisa fick utsättas för karaktärsmordförsök och härskartekniker på ren och skär Berlusconinivå från den kindrunde Park Lane-chefen (som av en ren händelse ser ut precis som han den ondskefulla med backslicket i Harry Potter-filmerna). Och som han höll på att hetsa sina patriarkatpolare mot henne, herregud. Som hon själv twittrade någon minut efter sändningstid: ”Där kom de: hatmail från äldre män.”

Jag tyckte hon skötte sig utmärkt i det lilla tidsutrymme som nu bjöds och man ska ha en grav gubbstörning för att inte tycka att sympatierna landade hos henne snarare än Park Lane-backslicket som började svamla om paraplystölder.

Problemet med debatten var annars mest att folk försökte göra den så överdrivet nyanserad. Som att det skulle ha att göra med ”subjektiva upplevelser” (exakt citat från en särdeles diplomatisk deltagare) huruvida en person blivit misshandlad.

Rätta mig gärna om jag har fel, men om man får ett slag i ansiktet och en spark i revbenen medan man faller så skulle jag kalla det för något högst objektivt och väldigt konkret. Inte direkt något för Konfucius att sitta och grubbla kring.

/K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar