fredag 1 oktober 2010

Sidan 99-testet

Hej Kristofer!

Redaktörsmötet i går blev fruktansvärt odramatiskt. Jag och redaktören satt på varsin stol i ett litet rum med mycket eko. Hon sa saker som ”Du använder ordet ’svullen’ lite väl ofta” och jag nickade. Sen fick jag hela luntan: alla 300 sidor, utskrivna med små, små blyertsanteckningar i marginalen. Väldigt analogt alltihopa.

Jag bläddrade lite. Vi pratade om vilket stycke som skulle vara bäst att inleda boken med. Man vill ju att läsaren ska sugas in med första meningen: ”Kalla mig Ismael” och hela den grejen. Eller ”Han kom som ett yrväder”, och så vidare.

Men så kom jag att tänka på författaren Ford Maddox Ford gamla test för att verkligen syna en boks kvaliteter.

Hans test kallas ”sidan 99”-testet och går ut på att man slår upp sidan 99 i en bok och bara börjar läsa. Om en bok verkligen är genuint bra så kommer sidan 99 vara lika absorberande som första sidan.

Min sida 99 börjar:

”Det är mitt på dagen och skuggorna har krupit in under traktorerna, in under plogen mot väggen, in under stapeln av traktordäck och bilar som pallats upp på cementblock och gröpts ur och klätts av in till själva stålramen.”

Absorberande, var ordet.

/K

3 kommentarer:

  1. Enkelt att skapa en första mening i din bok, av sidan 99, med bara en liten modifikation:

    "Det är mitt på dagen och Skuggorna har krupit in under traktorerna, in under plogen mot väggen.

    De har krupit in under stapeln av traktordäck och bilar som pallats upp på cementblock och gröpts ur och klätts av in till själva stålramen."

    Du ser...

    /Micael.

    SvaraRadera
  2. tycker det låter som ett styrkebesked om din sida 99 svänger så bra. Nog många som skulle hoppats på något likadant.

    SvaraRadera
  3. Kul, jag kände inte till Fords test men jag gör på samma sätt, fast jag föredrar att välja en sida helt slumpmässigt. Testet säger verkligen det mesta om bokens nivå.

    Stig Larsson kan ju avgöra en boks kvalitet genom att bara lägga handen på den, men jag är inte riktigt där än.

    SvaraRadera