måndag 4 oktober 2010

Om gud, etc



Hej Kristofer!

Min personliga assistent Parisa frågar mig om jag är religiös. Det är jag inte, även om jag är sjukt vidskeplig och det väl också något slags teistisk programförklaring.

Hon frågar om jag brukar be till gud. Det gör jag inte heller, för jag är alltid så dålig på att uppfylla min del av dealen när man ber. Att be till gud är ju bara en väldigt egoistisk överenskommelse där man ger massa tomma löften för en snabb fix ur något jobbigt dilemma man har.

”Jag brukar be för de flesta saker. Ibland ber jag till gud om taxin är sen”, säger Parisa.

Det vågar inte jag göra. Det är precis såna böner som blockar tillgången till gud för de som verkligen behöver komma fram. Lite som att försöka ringa 112 men det är upptaget för att nån rättshaverist ringer och klagar på att en lyktstolpe slutat funka.

Inte för att jag tror på gud. Men jag är för vidskeplig för att våga chansa.

/K

2 kommentarer:

  1. Shit, jag är förvånad att du vågar skriva "gud" med liten bokstav. Gud.

    Gött att du bloggar igen! /Alessandro

    SvaraRadera
  2. Alessi: Jag vet, jag utmanar ödet. Eller gud, beroende på hur man ser det. Men jag tror det är ditt katolska arv från Italien som kommer till tals där.

    /K

    SvaraRadera