fredag 26 november 2010

Ett så kallat headfuck

Hej Kristofer!

Ibland, när eftermiddagen faller på – och med den ett duktigt lager tristess – brukar jag gå in i valfritt konferensrum och fantisera ihop en riktigt komplicerad matematisk formel.

Ni vet, som i Good will hunting när Matt Damon är en lodig sanitetstekniker och ba, ”Jag löser den här sjukt tillkrånglade ekvationen som står uppskriven på tavlan” och så blir alla som går förbi helt mållösa: vad betyder formeln? Hur ska den lösas? Vem på det här kontoret är ett sådant fullfjädrat geni att han höftar till en sats sådär?

När det i själva verket bara är jag som skrivit slumpmässiga tecken på en whiteboard. Då står dom där och kliar sig och kisar mot variablerna. ”Man måste tänka bakifrån om man ska lösa den”, säger en av dom kanske. Rötägg.

/K

2 kommentarer:

  1. Äsch, den ekvationen löser jag lätt:

    Roten ur (1000 gånger Natrium x (B) en Big mac x (b) en cheeseburgare dividerat med 365)

    =

    En ko som fodras.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar att jag lade in 365 i ekvationen för att folk skulle börja tänka att det här är summan av någonting per dag. Kan man säga summan fast det inte är addition, förresten? "Kvoten" kanske det blir? Fan, inget KTH-material detta.

    /K

    SvaraRadera