torsdag 6 januari 2011

Olika porträtt av konstnären som ung till hyfsat ung

Hej Kristofer!

I nya numret av Femina (ute nu) intervjuas jag angående min bok i en fyrsidig artikel om vårens litterära debutanter. Det är en trevlig intervju och jag tycker slutklämmen sammanfattar bokens kärna på ett väldigt bra sätt.

Det påminner mig om när jag intervjuades av Gotlands Allehanda 2003 i samband med mitt arbete i Grammisjuryn. Mina svar blev lite för långa, så redigeraren använde den avantgardistiska metoden att helt sonika kapa texten underifrån vilket resulterade i att artikeln bara slutar mitt i ett citat. William Burroughs "cut up"-teknik på lokaltidningsnivå.

1994 intervjuades jag också av Gotlands Allehanda, på grund av sprängstoffet att jag inte missat en fotbollsträning på fyra år. Detta illustrerades med den minst sagt symboliska bilden där jag satt på en soptunna med en fotboll i famnen. Det var en sån situation som man i efterhand hade försvarat med "det var mest en kul grej och bilderna blev ju fina" om man var tjej.

1986 intervjuades jag av Gotlands Allehanda med anledning av att vårt kvarter var bland de första i Sverige att få kabel-tv. Jag säger i intervjun att jag tittar på ”wrestling och tecknat våld”.

Dessa fyra tillfällen är så vitt jag kan minnas de enda där jag figurerat i intervjuer. En intervju vart tionde år, typ. JD Salinger hade gillat detta.

/K

4 kommentarer:

  1. Det var väl Bowie som uppfann cut-up?

    SvaraRadera
  2. Är rätt säker på att det var Burroughs - åtminstone han som populariserade konstformen - men att Bowie använde den också, i "Life on Mars" bl a.

    /K

    SvaraRadera
  3. Fin bild! Du ser så slät ut!

    SvaraRadera
  4. >>Anonym: Ja, till skillnad från mitt rynkade, koppärriga jag i verkligheten. Det är min flickvän Emily som tagit bilderna, hon är bra på det.

    /K

    SvaraRadera