söndag 17 april 2011

Sommarpratare

Hej Kristofer!

Någon gång i skarven maj/juni ska jag spela in mitt sommarprat för P4. Det är exakt samma upplägg som sommarprat i P1 fast det sänds på P4, så några detaljer om hur det går till behöver jag inte lägga ut.

Däremot har jag nu drabbats av den stora prestationsångesten som anländer så snart man ska fylla 90 minuter med inte bara prat, utan dessutom blotta sig med ett musikurval som förväntas representera mig och synka med vad jag pratar om.

Jag har inga tragedier som gör mig intressant, och jag avskyr sommarprat som handlar om somriga somrar på sjökluckande bryggor. Alltså måste jag ha ett tema. Jag funderar på att prata om vikten av att vara en förlorare. Men jag är även öppen för uppslag och förslag från er.

Det här kan bli SOMMARPRATET SOM NI ALLTID ÖNSKAT HÖRA!

Eller så.

/K

10 kommentarer:

  1. Du ska tala om Skam.
    Du chocköppnar med en anekdot om det du skäms mest över i ditt liv. Vidgar sen perspektivet och pratar om katolsk skam, forskning om skam och andra aspekter.
    Klockrent.

    SvaraRadera
  2. Vad du än väljer att prata om så vet jag att det kommer att bli minnesvärt och innhållsrikt. Men du behöver inte känna prestationsångest över det...:)

    SvaraRadera
  3. Ditt case är och har kanske alltid i mina ögon varit kärleken till kroppsarbete. Jag tänker fortfarande ofta på "att gräva ett hål", och scenen där huvudpersonen i boken hugger ved med en trubbig yxa är en klar höjdpunkt i boken. Är inte alienationen av naturen och människan radiomaterial vet jag inte vad som skulle vara det. Jag ser inte heller hur ett sådant val skulle bli en "alex schulman" - som bara har ett enda case vilket han exponerar i alla olika medier tills han bara blir en pajas. Du har mest snuddat vid detta och givit mersmak.

    SvaraRadera
  4. >>Olle: Bra poäng - den om naturen, alltså. Kan absolut vara något att följa upp, även om jag tangerar ämnet smått även i nästa bok. Har alltid varit smått fascinerad över hur naturen kan övervinna civilisationen, finns t ex tabeller på olika material och hur de skulle påverkas av naturkrafter om vi övergav allt i 20, 40, 60 år osv.

    /K

    SvaraRadera
  5. Gör som Henrik Schyffert och sno nån annans Sommarprat rätt av. Jag föreslår Göran Ringboms.

    SvaraRadera
  6. Erlend Loes Doppler eller vad den nu heter behandlar ämnet och även Tom Hanks löprunda i Forrest gump är ju en sådan där scen som blir komiskt och bisarr men ändå vacker i den igenkänning som finns. Riddarna runt Dannys bord av Steinbeck är ju också ett scenario där ägandet och moderniteten knäcker en människa.

    SvaraRadera
  7. Jag har ett angeläget ämne åt dig: vikten av att tömma sin tarm dagligen eller åtminstone månatligen för att på så sätt förhindra de mest gruvliga av förstoppningar.

    SvaraRadera
  8. Vilken P4 är det du ska prata i?

    SvaraRadera
  9. P4 Gotland, givetvis! Tid, datum och lyssningslänk kommer så småningom. Stay tuned på den här bloggen.

    /K

    SvaraRadera