onsdag 13 april 2011

Sömnlös på Södermalm

Hej Kristofer!

Hela natten låg jag och vred och vände på mig tills lakanen kändes som en tvångströja och jag till slut började blinka i takt med brandvarnarens batterilampa (en gång var tjugonde sekund) medan jag funderade över framtiden. Jävla framtiden. Här är en anledning till att man kan grubbla över den: jag tackade nej till sex olika tv-jobbserbjudanden häromveckan för att jag bestämt mig för att ägna ett halvårs obetald ledighet åt att skriva klart första utkastet på min nästa bok.

Det lustiga är att jag dessutom knappt räknar med att tjäna en enda krona på boken (förskottet motsvarar en halv månadslön), och jag vet sedan tidigare att skrivprocessen bara innebär en massa självtvivel och ångestilningar och ännu fler sömnlösa nätter. Ändå utsätter man sig för detta.

Nämnde jag att min flickvän dessutom är student och att vi har bostadslån och räntor och amorteringar tillsammans?

Folk som vill bli författare måste vara dumma i huvudet.

/K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar