lördag 9 april 2011

Min gårdag, återberättad med text och vissa bilder

Hej Kristofer!

Gårdagen började med en intervju med SR nere i Rålambshovsparken. Jag sa mina vanliga repliker om boken och försökte förgäves dölja min äckliga självbelåtenhet över liknelsen ”att skriva en roman utan att först upprätta en struktur är som att springa på en bro samtidigt som man försöker lägga den”, detta skäms jag lite för så här i efterhand.

Mitt under intervjun ringde dessutom en bekant från tv-produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn och berättade att han ätit lunch med Leif GW Persson, där Leif nästan skällt ut honom eftersom han tyckte att jag skulle ägna mig heltid åt att skriva böcker och ”inte hålla på med tv”. Och så snart jag kommit upp i samma inkomsttariff som Leif så ska jag göra det.

Sen försökte jag övertyga reportern om att telefonsamtalet inte var arrangerat, men det var nog lite för perfekt tajmat för att han skulle tro mig. Men han var glad och artig och sa att han gjorde det.


Sen åkte jag till Tranan för lunch med Cafés webbmaestro Viktor Barth-Kron (som jag med min fantastiska fototeknik fått att se ut som Lurch i familjen Addams). Lunchen var mycket trevlig, som alltid. Vi pratade om livsstilslivsstilar och sen pratade jag lite om döden, och då blev Viktor obekväm även om han sa att han inte blev det.


I Allerhuset på Östermalm gav jag ett ex av min bok till it-chefen Daniel Kjellsson (som här ses posera med sin vinstplakett för ”Årets bäst klädda man” på Ellegalan 2010, en titel han onekligen lever upp till varje dag, timme och minut av sitt liv). Han bad mig skriva en förolämpning på försättsbladet, så då gjorde jag det.


Sen vidare till Frihamnen där jag och Jonas spelade lite flipper i magasin 5. För några veckor sedan hyrde man in ett flipper med ”Playboy girls”-tema, men det fick man snart ta bort ”på grund av tråkig stämning”. Så då hyrde man in det här nya Mellanösternflippret som inte kan väcka anstöt hos någon för något.


En kort sväng över till produktionsbolaget Titan (rafflande behind the scenes-bilder!) där jag fikade med min gamla projektledare Emma som jag gillar mycket. På Titan går företagschefernas hundar fria i korridorerna. Det tyckte jag var mysigt, så ska jag också ha det när KA Frilansmedia blivit en mediekoncern att räkna med.


Dagen avslutades med att jag och min kära flickvän Emily gick en promenad runt vårt område, de där smågatorna man aldrig tar eller hittar till på naturlig väg. En forskningsresa runt hörnet, liksom. Månen var ny och stark, och Emily sa att man ska tänka att den ser ut som Cheshirekattens grin och det tyckte jag lät fint och tänkte att jag måste komma ihåg att använda någon gång, någonstans.

/K

6 kommentarer:

  1. Efterlyser gärna fler såna här inlägg!

    SvaraRadera
  2. Håller med! Mer ur ditt liv!

    SvaraRadera
  3. Fler inlägg överhuvudtaget kanske? Segfitta!

    SvaraRadera
  4. Har Alex Schulman spökskrivit detta inlägg???

    SvaraRadera
  5. var kan man hitta sr-intervjun då?

    SvaraRadera
  6. Jag brukar aldrig lyssna på/läsa intervjuer med mig själv men enligt reportern finns den "i vårt lyssningsarkiv på vår hemsida sr.se/gotland". Sändes förra veckan, i tisdags tror jag.

    /K

    SvaraRadera